La ciutat de les start-ups: Determinants d'ubicació de les start-ups en indústries emergents a Barcelona

Article

Coll, E. , Jové, E. and Teruel, M. (2022): “The city of start-ups”, Growth and Change

Diversos autors suggereixen que les ciutats promouen la tecnologia, la innovació i el creixement de tecnologies disruptives (Bosma i Sternberg, 2014; Balland et al., 2020). En els darrers anys, les ciutats s'han convertit en start-up vivers i inversions d'alt risc s'han traslladat de les perifèries al centre de la ciutat (Florida i Mellander, 2016). Aquesta és una tendència comuna, observada no només als Estats Units, sinó a moltes grans ciutats del món (Florida, 2013; Florida i Mellander, 2016).

Entre aquestes, Barcelona ocupa un lloc destacat a nivell internacional, just per darrere de ciutats europees com Londres, París, Berlín i Amsterdam. La seva creixent popularitat com a centre d'empreses es deu almenys en part als esforços fets per la Generalitat durant els darrers anys per desenvolupar un ecosistema ric i divers.

En els darrers anys, Barcelona va estar nomenada Capital Mundial del Mòbil (2012), la Capital Europea de la Innovació (2014) i primera en el rànquing de ciutats intel·ligents mundials (2015). El 2018, Barcelona va ser escollida la tercera ciutat més atractiva per als fundadors (CITIE, 2015; Mobile World Capital Barcelona, ​​2018; Start-up Genoma, 2017). Al llarg d'aquests anys, unes 1.000 startups tecnològiques s'han localitzat a Barcelona.

Entendre la ubicació de les empreses emergents s'ha convertit en un tema clau atès que la producció de coneixement està limitada espacialment (Baptista i Mendonça, 2010; Calcagnini et al., 2016; Florida i King, 2018; Moeller, 2014). Les ciutats són el lloc on la innovació innovadora pot prosperar i contribuir al benestar dels seus ciutadans. Explorar com les grans àrees urbanes impulsen els ecosistemes d'innovació ofereix informació valuosa per construir espais resilients i sostenibles. Això sembla especialment cert per a Barcelona, ​​ja que el seu govern té com a objectiu posar en marxa un ecosistema global de start-ups per atraure més negocis, talent i inversió com a part de la competència entre les regions més dinàmiques i emprenedores del món.

L'efecte de l'entorn econòmic sobre la ubicació de les start-ups és molt significatiu per a les start-ups creatives, ecologistes i de la indústria 4.0. Tot i que esperàvem trobar un efecte positiu i significatiu per a tot tipus d'indústries emergents, aquests resultats poden suggerir que hi ha alguns elements externs entre els considerats per a la construcció de l'índex que són menys rellevants per a aquestes indústries.

FIGURA 1. Distribució geogràfica de les start-ups per indústries emergents (2012-2015).

(a) Creatiu; (b) Ecològic; (c) Experiències; (d) Salut; (e) Mobilitat; (f) Indústria 4.0.

Font: Elaboració dels autors a partir de dades d'ACCIÓ.

El present article examina com els atributs locals, la proximitat als elements d'un ecosistema emprenedor (EE) i a l'activitat econòmica propera influeixen en la ubicació de les start-ups ambicioses a Barcelona entre el 2012 i el 2015.

Per fer-ho, utilitzem dades microgeogràfiques de les start-ups barcelonines facilitades per la Generalitat de Catalunya (ACCIÓ) i dades obertes sobre la composició socioeconòmica dels barris barcelonins del Departament d'Estadística del Consell de Barcelona. En tractar els efectes veïnals i l'endogenitat, els nostres resultats suggereixen que les economies de localització i la proximitat als elements de l'EE són els factors clau per atraure start-ups als barris de Barcelona.

Aquests resultats són crucials per ajudar els responsables polítics a entendre els factors d'ubicació de les empreses emergents a la ciutat.

Mercedes Teruel